20 jun 2021

De voordelen van geurmarketing

Geurmarketing is booming. Een goed gekozen geur in jouw zaak zorgt voor meer omzet, een hogere productiviteit, een betere merkbeleving én een positieve herinnering. Maak jij nog geen gebruik van geurmarketing? Na het lezen van deze 5 voordelen denk je daar vast anders over 😉

#1: Geurmarketing verhoogt de omzet

Subtiele, aangename geuren verhogen het koopgedrag en de verblijfsduur van klanten in je bedrijf of winkel. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de juiste geur zorgt voor een prettige stemming en een positieve herinnering. En als mensen zich prettig voelen, besteden ze meer geld.

#2: Een fijne geur zorgt voor terugkerende klanten

Uit onderzoek is gebleken dat mensen een geur langer herinneren dan een beeld, een geluid of een gevoel. Een aangename geur zorgt voor een positieve én langdurige herinnering aan jouw bedrijf. Doordat de geur langer onthouden wordt, zullen klanten eerder geneigd zijn om terug te keren naar jouw zaak én zijn ze loyaler aan jouw merk.

#3: Met geurbeleving onderscheid je je van de concurrent

Het verspreiden van een aangename en niet alledaagse geur creëert niet alleen een fijne sfeer. Het zorgt er óók voor dat je je onderscheidt van de concurrent. Helemaal wanneer je er voor kiest om een eigen, unieke geur te creëren die niemand anders heeft.

#4: Een frisse geur zorgt voor meer productiviteit op de werkvloer

Bepaalde geuren boosten de productiviteit van je medewerkers, zetten aan tot creativiteit of maken juist rustig. Een onderzoek van de Universiteit Leiden laat zien dat lavendel het vertrouwen in andere mensen vergroot. En volgens Japans onderzoek maken medewerkers 54 procent minder fouten door de geur van citroen.

#5: Geur verdrijft nare luchtjes

Een fijne geur neutraliseert onaangename luchtjes zoals transpiratie, rook en de geur in een toiletruimte. Door het verspreiden van een frisse geur wordt de ruimte als schoon ervaren. En dát zorgt weer voor een positieve beleving met jouw bedrijf.

Maar hoe werkt dat dan?

Met geurmarketing – of geurbeleving – verspreid je een geur in een ruimte met een bepaald doel. Denk hierbij aan het activeren van mensen, het bevorderen van de eetlust, het creëren van een prettig werk- en leefomgeving of het versterken van je merkidentiteit. Het verspreiden van jouw specifieke geur gebeurt door middel van een geurmachine met etherische oliën. TOPP heeft een geurenpalet dat bestaat uit maar liefst 9.000 basisgeuren, ieder met een eigen functie. Daarnaast is het mogelijk een unieke geur te laten ontwikkelen die naadloos aansluit bij jouw business. Geurmachines zijn toepasbaar in ruimtes tot maar liefst 5.000 m2. En met onze geurmachine-service ben je altijd voorzien van een fijne geur in jouw bedrijf.

Naast geurmachines kunnen wij je ook voorzien in geurkaarsen, geurstokjes en geursprays.

Geurbeleving uitproberen?

Meer weten over geurmarketing of direct ontdekken of dit iets is voor jouw bedrijf? Vraag vrijblijvend een gratis proef aan voor 4 weken!

Proef aanvragen