25 okt 2023

Je eigen geurlogo: zo werkt het

Grote kans dat je bij het woord ‘logo’ denkt aan een visueel kenmerk, gelinkt aan een merk. Maar wist je dat je een logo ook kunt ruiken? We hebben het dan over een Scent Logo®: een eigen, unieke geur, alleen voor jouw merk. Net als bij een visueel logo, zorgt een geurlogo voor herkenning van jouw merk. Maar dan via de neus! Wij vertellen je er meer over.

Even een klein stukje wetenschap. We kennen allemaal onze vijf zintuigen: zien, ruiken, horen, voelen en proeven. Met onze zintuigen nemen we stimuli (of: prikkels) waar, die vervolgens via de zenuwbanen naar onze hersenen worden gestuurd. Je hersenen vertellen vervolgens wat voor prikkel het is en met welk gedrag je hierop moet reageren, dit gebeurt grotendeels onbewust.

Ik hou ruik van jou

Van alle zintuigen heeft onze reukzin de grootste invloed op hoe we de wereld om ons heen beleven. Geuren bepalen hoe we ons voelen en roepen emoties en herinneringen op. Dit komt doordat  de reukzin de enige van onze vijf zintuigen is die direct in verbinding staat met het deel van de hersenen waar onze herinneringen zijn opgeslagen. De invloed van geur is zelfs zó groot, dat het voor vrouwen een belangrijke factor is in de keuze voor een liefdespartner!

Nu je dit weet, hoeven we je vast niet uit te leggen dat geur óók een belangrijk marketinginstrument is. Het is niet voor niets dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om geurmarketing toe te passen. En met keuze uit meer dan 9.000 basisgeuren, ieder met een eigen functie, zit er altijd een geur tussen die bij jou past.

Meer bekendheid van jouw merk

Maar het ontwikkelen van een eigen Scent Logo® gaat nog een stap verder. Een eigen, unieke geur zorgt voor meer bekendheid van jouw merk, identificatie van de geur met jouw merk en een sterkere verbinding met je klanten. Stel je maar eens voor dat je in alle hotels of winkels van één keten altijd dezelfde, herkenbare geur ruikt. Grote kans dat jij deze geur direct linkt aan je vorige, prettige verblijf in een winkel of hotel van dezelfde keten.

Maar hoe werkt dat dan?

Je eigen Scent Logo® bestaat uit een combinatie van geuren die passen bij jouw merk. Daarom is het allereerst belangrijk om te bepalen wat jij wil bereiken met het verspreiden van een eigen geur én wat je wil dat deze geur over jouw merk zegt. Straalt jouw merk betrouwbaarheid en professionaliteit uit? Dan wil je een geur die daarbij past. En bij een avontuurlijk, hip merk sluiten andere geuren beter aan. Ook jouw doelgroep speelt een belangrijke rol. Jonge vrouwen zijn immers gevoelig voor andere geuren dan mannen in de gepensioneerde leeftijd.

Deze informatie, samen met jouw antwoorden op een uitgebreide vragenlijst, wordt doorgezet naar onze laboranten. Deze experts gaan vervolgens aan de slag met het ontwikkelen van jouw persoonlijke geur. Je ontvangt 6 samples, waar je de best passende geur uit kunt kiezen.

Hoe gebruik je het?

Een geurlogo moet voor jouw bezoekers net zo herkenbaar zijn als een visueel logo of een slogan/pay-off van jouw bedrijf. Je gebruikt het dus overal waar de bezoeker in contact komt met jouw merk. In het geval van geur betekent dit dus dat in je iedere kledingwinkel, restaurant of hotel van jouw keten dezelfde geur verspreidt. Of je gebruikt consistent dezelfde geur in meerdere ruimtes in jouw winkel, sportschool, horecazaak of hotel. Het verspreiden van jouw geurlogo doe je met een geurmachine. Deze machines zijn toepasbaar in ruimtes tot maar liefst 5.000 m2.

Wil je meer weten over de kracht van geurmarketing of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor een eigen geurlogo? Vraag een gratis adviesgesprek aan met één van onze specialisten.