12 apr 2024

De gezichten achter TOPP | Hemali Korteland

‘Dankzij mij kan de ondernemer gewoon lekker ondernemen!’

Hoewel ze nog maar kort bij TOPP werkt, heeft Hemali haar draai al helemaal gevonden. Dat blijkt alleen al uit het enthousiasme waarmee ze over onze franchiseorganisatie praat. Als marketingmanager zorgt zij ervoor dat nog meer klanten TOPP leren kennen. Alles wat ook maar íets met marketing te maken heeft, komt van de hand van Hemali. “De TOPP-ondernemers hebben daar dus zelf geen omkijken naar. Zo kunnen zij zich volledig focussen op het ondernemen!” Hoog tijd voor een kennismaking.

Zeg je Hemali, dan zeg je marketing. Op haar cv vind je dan ook verschillende marketing-gerelateerde functies, van allround- en online marketeer tot contentcreator en socialmediabeheerder. Toen ze de marketingvacature van TOPP voorbij zag komen, hoefde ze dus niet lang na te denken. ‘De functie sprak me vooral aan omdat ze iemand zochten die LinkedIn door en door kent. Toevallig had ik net een LinkedIn-cursus afgerond.”

Het gevoel klopt

Op dat moment kende Hemali het TOPP-concept nog niet. “Ik besloot toch te solliciteren, want het leek me een leuke organisatie. En toen ik werd uitgenodigd voor een gesprek op het kantoor in Barendrecht en met Harry en Jeffrey van der Spoel om tafel zat, werd dat gevoel direct bevestigd”, blikt ze terug.

Uit handen nemen

In haar rol als marketingmanager werkt Hemali voor TOPP Nederland én voor de TOPP-ondernemers. Dat betekent dat ze niet alleen landelijke marketingacties initieert, maar ook alle marketing verzorgt voor de lokale franchiseondernemer. Zowel online als offline. “Zo hebben zij de vrijheid om zich volledig op het ondernemen te storten, zonder zich druk te hoeven maken over de marketing. Want dat werk neem ik hen uit handen.”

Verschillende regio’s

De ondernemers weten Hemali inmiddels ook al goed te vinden. “Ik krijg steeds meer vragen om te helpen bij bijvoorbeeld het opzetten van een flyer, brochure of direct mailing. Het onderwerp marketing gaat steeds meer bij hen leven, merk ik. Dat komt ook omdat ik ze betrek bij de plannen over hoe we hun klanten beter kunnen bereiken. Dat doen we nu vooral met lokale marketingacties, omdat de regio’s onderling best van elkaar verschillen. De behoeftes van onze klanten in Noord-Holland kunnen bijvoorbeeld heel anders zijn dan die van onze klanten in de regio Friesland.”

We doen het samen

“We zijn dan wel een franchiseorganisatie, maar bij TOPP doen we het écht samen”, vertelt Hemali. “Ik zorg ook voor de interne communicatie, zodat ondernemers van elkaar weten waar ze mee bezig zijn. Door onze successen en uitdagingen te delen, helpen we elkaar verder. We zien elkaar niet veel, maar áls we bij elkaar komen voelt het gelijk alsof er een intensieve samenwerking is. Ik ben ervan overtuigd dat dat bijdraagt aan de mooie groei van TOPP als organisatie.”

Waardering

Het is duidelijk, Hemali is erg tevreden over het TOPP-concept. “Ik heb verschillende banen gehad, waardoor je op een gegeven moment wel weet wat belangrijk is. Voor mij is dat een stukje waardering en dat krijg ik bij TOPP écht. Ook krijg ik veel vrijheid en vertrouwen, maar voelt het tegelijkertijd niet alsof ik alles alleen moet doen. En ondertussen zijn we ook gewoon een hele gezellige, informele club.”