21 mei 2024

Ons hygiëneconcept bestaat 25 jaar!

Het is alweer 25 jaar geleden dat Nederland kennismaakte met het succesvolle Amerikaanse hygiëneconcept Swisher. In de jaren die volgden groeiden we hard, verwelkomden we nieuwe franchisenemers én gingen we zelfstandig verder als Nederlands franchiseconcept. Inmiddels kan niemand meer om de naam TOPP heen.  

De afgelopen 25 jaar heeft ons gebracht waar we nu staan. Een blik naar het verleden laat ons scherper kijken naar de toekomst. Dus blikken we terug op de reis die we hebben afgelegd van 1999 naar 2024. Lees je mee?  

Nederland maakt kennis met Swisher

In 1999 komt er een succesvol Amerikaans hygiëneconcept naar Nederland: tijd om het lokale hygiëneniveau een flinke boost te geven. Sjaak van Huet start de eerste vestiging in Zevenaar. Hij begon letterlijk aan de keukentafel, de garage van het gezin van Huet diende als magazijn. Maar het duurde niet lang voordat het bedrijf begon te lopen en niet veel later kocht Sjaak het eerste bedrijfspand.  

Sjaak van Huet ontmoet de directeur van Swisher

Enthousiaste servicemedewerkers aan het werk

1999 tot 2008 – Eén team, één taak

Verschillende franchisenemers sluiten zich aan bij het succesvolle concept. Er ontstaat een hecht en gepassioneerd team van ondernemers. André Schouten gaat aan de slag in het westen van Nederland, Harry van der Spoel neemt Zuid-West Nederland voor zijn rekening, Roberto Smeets laat klanten in het zuiden van het land kennismaken met ons concept en Maurits Valk is verantwoordelijk voor regio Noord-West Nederland.  

Het team in Zevenaar, juni 1999

De Gelderlander, 2003 

2014 tot 2015 – Nieuwe eigenaren 

De voormalige franchisegever heeft Swisher Amerika samen met Sjaak van Huet naar Nederland gehaald. De fundering is gelegd, echter om de organisatie naar een nieuwe fase te brengen besluiten Sjaak van Huet en Harry van der Spoel (franchisenemer sinds 2005) Swisher Nederland over te nemen. Het bod werd geaccepteerd en een nieuwe Swisher 2.0. met nieuwe eigenaren was geboren. Het plan werd: innovatie, groei en rendement.

Kort na de overname koopt een Amerikaanse multinational Swisher Amerika. De ondernemers in Nederland worden voor de keuze gesteld: óf Nederland wordt meegekocht, óf de wegen scheiden op basis van een goed plan. 

2016 – Let’s get digital

Een nieuwe start! Digitalisering staat hoog op ons verlanglijstje en dus komt er een nieuwe website en gaan de eeuwenoude werkbonnen de deur uit. Deze zijn slecht voor het milieu en totaal niet efficiënt. Hiervoor in de plaats komt er een nieuw iPadsysteem waarmee we onze klanten sneller, efficiënter en professioneler kunnen helpen. De facturen en werkbonnen worden allemaal gedigitaliseerd.

2017 – De geboorte van TOPP

Besluit genomen! We worden een onafhankelijke Nederlandse franchiseorganisatie. Er worden verschillende stakeholders geïnterviewd om een nieuwe firmanaam te bedenken. TOPP wordt geboren!

Het nieuwe TOPP-logo

2019 – Innovatie, groei en rendement

In 2019 ontwikkelen we een nieuw klantenportaal: een beveiligde, online omgeving waar onze klanten prijs- en productafspraken kunnen inzien, bestellingen kunnen plaatsen en werkbonnen en facturen zichtbaar zijn. Het grootste voordeel? Jij stelt zelf het productassortiment samen die jouw mensen op verschillende locaties mogen bestellen. Zo geef je het uit handen, bespaar je tijd, maar behoud je de regie en overzicht in jouw organisatie. Tevens kan je ons hier direct feedback geven en staat onze klantenservice klaar om te helpen bij wensen of behoeften.

In 2020 zijn we toe aan een nieuw, fris jasje en lanceren we een nieuwe website. Dankzij onze vier disciplines toilethygiëne, dieptereiniging sanitair, droogloopmatten en geurbeleving kan TOPP voor ieder bedrijf de oplossing bieden voor een schoon en fris resultaat. Met meer dan 500 artikelen én onze persoonlijke dienstverlening helpt TOPP steeds meer bedrijven aan een optimale hygiëne en maximale klantbeleving. 

2021 – TOPP denkt aan de toekomst 

Al jarenlang zijn we bij TOPP bezig met duurzaam ondernemen. Dat uit zich niet alleen in de producten waar wij mee werken (logomatten van gerecycled plastic, herbruikbaar hygiënepapier) maar ook in onze oplossingen. Zo bespaar je met ons watervrije urinoir maar liefst 115.000 liter drinkwater per jaar.  

De eerste elektrische auto’s

Ook onze werkwijze is groen. We werken sinds 2016 volledig papierloos en door onze landelijke dekking besparen we op CO2-uitstoot. We rijden al zo veel mogelijk elektrisch en we streven naar een 100% duurzame wagenpark in 2027.  

2021 – Erkend lid van Nederlandse Franchise Vereniging

TOPP luistert naar de markt die behoeften heeft aan korte lijnen met één aanspreekpunt, die flexibel is in afspraken en maatwerk levert voor het kleinste kamertje. Het groeiplan wordt gemaakt, het land wordt herverdeeld en de TOPP maakt zich klaar om nieuwe franchisenemers te verwelkomen. Erkend lidmaatschap van de Nederlandse Franchise Vereniging is een feit. En dat is goed nieuws, want hierdoor weten (toekomstige) franchisenemers dat wij voldoen aan de geldende wet- en regelgeving voor franchiseformules. Dankzij deze erkenning wordt de kwaliteit van onze formule officieel onderstreept.

Lidmaatschap NFV

2023 – Nieuwe franchisenemers

Dat resulteert gelijk in de aanwinst van twee nieuwe franchisenemers. In 2023 starten franchisenemer Arjan den Blanken (regio Gooi- en Vechtstreek) en Melvin Roozen (regio Rotterdam) bij TOPP.

Nog lang niet uitgegroeid

We zijn gegroeid, volwassen geworden. Maar we zijn nog niet klaar, we groeien nog steeds en zijn ambitieus. Dus we verzekeren je: er komen nóg meer mooie dingen aan!