Dat geuren bepalend zijn voor de gemoedstoestand hoeven we je vast niet meer uit te leggen. Maar wist je dat geuren óók bepalend zijn voor de effectiviteit op de werkvloer? Bepaalde geuren boosten de productiviteit, zetten aan tot creativiteit of maken juist rustig.

In Japan lopen ze al jaren voor op het inzetten van geuren op kantoor. Ook in de Westerse wereld wordt geurmarketing steeds meer toegepast. Niet gek ook, want door de juiste geur op een goede manier aan een ruimte toe te voegen krijgen mensen een beter gevoel en leveren ze betere prestaties.

Minder fouten door citroen

Een onderzoek van de Universiteit Leiden laat zien dat lavendel het vertrouwen in andere mensen vergroot. En volgens Japans onderzoek maken medewerkers 54 procent minder fouten door de geur van citroen!

Dit zijn de 5 meest geschikte geuren voor op kantoor:

• Lavendel: vergroot het vertrouwen in andere mensen en werkt rustgevend
• Pepermunt: versterkt het geheugen
• Citroen: heeft een oppeppende werking, geeft een opgeruimd gevoel en zorgt voor een betere focus
• Rozemarijn: heeft positieve effecten op het geheugen
• Jasmijn: geeft een betere focus en beter concentratievermogen

Meer weten over het effect van geurmarketing? Bekijk de veelgestelde vragen.