Doorbreek het taboe op menstruatie
Menstruatie. Het is voor de helft van onze wereldbevolking een doodnormaal fenomeen. Toch rust er nog steeds een taboe op. Gek, want anno 2024 kunnen we toch overal over praten? En hoe kan het dat menstruatiearmoede nog steeds bestaat in Nederland? Hoog tijd om dit onderwerp uit de taboesfeer te halen, vinden wij bij TOPP.
De rode vlag hangt uit. Het is de tijd van de maand. Opoe is op bezoek. Het is feestweek. Zomaar wat uitdrukkingen die in Nederland worden gebruikt voor menstrueren. Klinkt allemaal gezellig, maar deze synoniemen zijn vooral bedoeld om het woord ‘menstrueren’ te omzeilen. Want tja, veel mensen vinden het toch lastig om het beestje bij de naam te noemen.
Schaamte
Er rust niet alleen een taboe op het woord menstrueren, maar ook op het fenomeen zelf. Uit onderzoek van Woman Inc. blijkt dat 25% van de Nederlandse meisjes en vrouwen tussen 12 en 25 jaar het liever niet delen dat ze ongesteld zijn. En maar liefst 48% van de vrouwen voelt zich vies wanneer zij menstrueren.
Ook mannen vinden de menstruatie maar een lastig onderwerp. Zo vindt 37 procent van Nederlandse mannen menstruatie vies, 29% vindt dat menstrueren beschamend is en 23 procent vindt het zelfs walgelijk.
1 op de 10 vrouwen dealt met menstruatiearmoede
Een ander belangrijk aspect dat aan dit taboe is verbonden, is menstruatiearmoede. Volgens het Armoedefonds heeft bijna 1 op de 10 meisjes en vrouwen in Nederland die in armoede leven hier mee te maken. Dit betekent dat zij geen geld hebben voor producten als tampons en inlegkruisjes. Het gevolg? Deze meisjes en vrouwen durven tijdens hun ongesteldheid niet naar school of naar het werk, wat de vicieuze cirkel van armoede alleen maar versterkt.
Best schokkende cijfers, toch? Daarom is het belangrijk om het taboe op menstrueren te doorbereken. Want een taboe leidt tot schaamte, en daarmee wordt het taboe alleen maar versterkt.
Hoe doorbeek je een taboe?
Het taboe op menstruatie is een maatschappelijk probleem, wat betekent dat het op meerdere niveaus moet worden aangepakt. Zo kan de overheid maatregelen nemen om toegang tot menstruatieproducten te verbeteren, zodat menstruatiearmoede niet meer hoeft voor te komen.
Scholen kunnen kinderen al vanaf jonge leeftijd voorlichting geven over de menstruatie, zodat zij opgroeien met een gezond begrip van hun lichaam. En de media kan menstruatie op een positieve en realistische manier vertegenwoordigen in reclames, tv-series en films.
Maar bovenal is het belangrijk dat iedereen het onderwerp serieus neemt en bespreekbaar maakt. Thuis, op school en op de sportclub. Maar ook op het werk!
Wat kun jij doen?
Want ook als werkgever kun je je steentje bijdragen aan het doorbreken van het menstruatietaboe. Hoe je dit aanpakt?
Neem klachten en verzuim die gerelateerd zijn aan menstruatie serieus. Maak het bijvoorbeeld mogelijk om flexibel te werken tijdens de menstruatie. Of zorg voor een goede verzuimregeling.
Daarnaast kun je als werkgever ook een grote rol spelen in het normaliseren van menstruatie, door menstruatieproducten gratis aan te bieden. Zorg ervoor dat ieder toilet in jouw bedrijf voorzien is van tampons en maandverband en maak het daarmee net zo toegankelijk als toiletpapier of handzeep. En vergeet ook de speciale prullenbakjes voor menstruatieproducten niet!
Bij TOPP vinden wij het onderwerp in ieder geval de normaalste zaak van de wereld. Mocht je hulp nodig hebben bij het faciliteren van menstruatieproducten en –voorzieningen in jouw bedrijf, neem dan gerust contact met ons op.