10 mei 2019

De impact van geurbeleving

Je kent het wel. Het is koud buiten en na een lange wandeling is het tijd voor een kop koffie. Met enkel in je hoofd dat kopje koffie loop je een koffiebar binnen. Daar komt de geur van versgebakken appeltaart je tegemoet. Voor je er erg in hebt heb je het al besteld: een kop koffie mét een vers stuk appelgebak. Daar had je al de hele dag zin in! Óf ben je zojuist beïnvloedt door een knap staaltje geurmarketing?  

Geur bepaalt ons welzijn

Hoe wij iets beleven, of wij vrolijk zijn, verdrietig, boos of chagrijnig, wordt mede bepaald door geur. Op zomervakantie voelen wij ons meer ontspannen door het ruiken van tropische geuren in het hotel, in een pretpark zijn wij extra uitgelaten door het ruiken van zoete geuren. Denk bijvoorbeeld aan de geur van suikerspinnen! Maar hoé komt dit nu eigenlijk?

Slim brein

Ooit gehoord van ons limbische systeem? Dit is een groep structuren die zich tussen de hersenstam en de hersenschors bevindt. Al onze emoties, motivatie, genot en herinneringen komen hieruit voort. Geur heeft direct effect op ons limbische systeem en is ook het enige zintuig dat hier invloed op heeft. Dé reden dat geur, emoties én herinneringen met elkaar gelinkt worden in onze hersenen. Ons superslimme brein is dus verantwoordelijk voor hoe wij geur beleven.

Een neus voor marketing

Nu je dit weet, verbaast het je vast niet dat geur óók een marketingmachine is. Want als je geur slim inzet als bedrijf, bevordert het je verkoop. Neem bijvoorbeeld Zwitsal. Dit babymerk staat bekend om zijn nostalgische geur en wordt zelfs eerder benoemd als geur dan als merk. Dat hebben ze slim voor elkaar!

Branchegevoelig

Welke geur jij als bedrijf kunt inzetten hangt natuurlijk af van de branche waarin je werkzaam bent. De geur van pas gemaaid gras zal perfect werken voor de tuinbranche, maar door onze associatie met de lente minder effect hebben op de verkoop van bijvoorbeeld wintersportartikelen. Om erachter te komen welke geur voor jou werkt is grondig onderzoek noodzakelijk. Maar heb je eenmaal de geur gevonden die past bij jouw merk? Dan kan het oogsten beginnen, let maar op!