Interview met Roberto Smeets: ‘We rennen echt voor onze klanten’

Van operator in een glasfabriek naar succesvol TOPP-ondernemer: Roberto Smeets deed het. En hoe! In de 13,5 jaar dat hij verantwoordelijk is voor de regio Zuid-Nederland is zijn team gegroeid naar negen mensen en ziet hij nog volop kansen om zijn klanten nóg beter te bedienen.

“Ik was op zoek naar iets anders en wilde graag voor mezelf werken. Dat had ik naast mijn baan in loondienst ook gedaan en dat beviel mij heel goed. Toen ik een advertentie van TOPP  ̶  toen nog Swisher  ̶  zag, waarin gevraagd werd naar franchisenemers, heb ik geen moment getwijfeld en direct contact opgenomen. Ondanks dat het een compleet andere branche was inderdaad.”

Op een rijdende trein

Hoewel Roberto toen nog geen ervaring had in de wereld van de toilethygiëne heeft hem dat er niet van weerhouden de succesvolle formule in het zuiden van het land goed neer te zetten. “Dat is natuurlijk ook het voordeel van een franchisemodule. Je springt op een rijdende trein en daardoor hoef je niet het wiel helemaal opnieuw uit te vinden. Ik heb de opstart dan ook niet als heel moeilijk ervaren”, legt Roberto uit.

Totaaloplossingen

Dat zijn keuze voor TOPP een goede beslissing is geweest uit zich volgens de gedreven ondernemer in verschillende dingen. “Het assortiment is steeds breder geworden, dat is heel mooi. Zo kunnen we de klant echt totaaloplossingen bieden. Daarbij moet je tegelijkertijd natuurlijk wel altijd de focus blijven houden. Zo is het belangrijk dat je de klant ook echt adviseert, zodat ze alleen die producten krijgen waar ze het verschil mee kunnen maken. We proberen op alle vlakken de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. We rennen echt voor ze”, zegt Roberto lachend. “Wanneer een klant contact opneemt proberen we dezelfde of de volgende dag langs te gaan.”

Geurbeleving

Eén van de producten waar nog een hoop kansen liggen is volgens Roberto de geurbeleving. “Geur doet net zoveel met mensen als muziek. Het roept een beleving op en je stelt mensen ermee op hun gemak waardoor ze meer consumeren en de verkopen stijgen. Eigenlijk zou geurbeleving overal waar veel mensen samenkomen toegevoegd moeten worden.”

Elke dag anders

Na 13,5 jaar is Roberto nog steeds elke dag gemotiveerd om aan het werk te gaan. “Het klantcontact is het allerleukste, maar ook de enorme afwisseling maakt mijn baan uniek. Ik kom op veel verschillende plekken en spreek veel mensen. Elke dag is anders. Het ene moment voer ik een verkoopgesprek, terwijl ik even later producten monteer of bestellingen wegbreng. Ik kan in mijn rol als franchisenemer echt mijn ei kwijt.”

Benieuwd waar Roberto jou mee kan helpen? Je kan hem bellen op 06-24194379 of stuur een mail naar roberto@topp.nl.

Terug naar overzicht