22 jun 2020

Jeffrey van der Spoel: Nieuwe generatie, zelfde drive

Sinds twee jaar is Jeffrey van der Spoel een vast gezicht in het TOPP-team van regio Zuid-West Nederland. Maar helemaal nieuw was hij niet. Als zoon van franchise-ondernemer Harry was hij op jonge leeftijd al betrokken bij dé hygiënespecialist van Nederland. Wat begon met werken in de vakanties, groeide uit tot een vaste aanstelling. En inmiddels zwaait hij samen met zijn vader de scepter over het team in het westen van het land. Aan ambities geen gebrek, zo blijkt wanneer we Jeffrey tussen de werkzaamheden door spreken.

Het zijn drukke tijden voor TOPP. Door het coronavirus is het even schakelen. Waar openbare gelegenheden eerst op slot gingen, worden deuren weer geopend. Mét alle voorzorgsmaatregelen van dien. En laat daar het TOPP-team en zijn producten nou net het verschil maken.

Totaalconcept

Niet voor niets dus dat Jeffrey druk in de weer is met desinfectiezuilen en reinigingsmiddelen. Tussen het te woord staan van klanten en het verzendklaar maken van de producten, staat de ondernemer ons te woord. “We leveren een totaalconcept en willen daarbij flexibel zijn. We zijn echt ondernemers op regionaal gebied. We kennen de bedrijven én de ondernemers. Persoonlijk contact en snel zijn in het helpen van klanten is daarbij belangrijk. Als een klant bijvoorbeeld een probleem heeft, dan proberen we dat altijd direct op te lossen. Alles gaat in goed overleg. Beloftes waarmaken, daar draait het om.”

Gluren bij de buren

Jeffrey kreeg de liefde voor het ondernemerschap met de paplepel ingegoten. Niet zo verwonderlijk dus dat hij, toen hij 16 jaar was, in de vakanties al meewerkte. De administratie volgde niet veel later en uiteindelijk spendeerde hij ook in het weekend 2 à 3 uur tijd in TOPP. Toch liep hij voor zijn opleiding stage bij andere ondernemingen. “Daar heb ik bewust voor gekozen. Ik ben begonnen bij een schoonmaakgroothandel gericht op het MKB, met zo’n ca. 25 medewerkers. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een kleiner bedrijf om te kijken wat bij mij past. Toen ben ik de recruitment in gegaan en was ik onderdeel van een team van 8 personen. Dat vond ik heel leuk, mede door het jonge team. Bij recruitment ben je natuurlijk veelal in gesprek met mensen. Telefonisch contact en persoonlijk gesprekken voeren waren mijn hoofdtaken. Daar heb ik veel van geleerd. Ik ben afgestudeerd bij een enorm groot bedrijf, maar daar was ik duidelijk niet op mijn plaats. Ik houd van een dynamische omgeving, waar elke dag anders is. De tijd vliegt dan ook zo voorbij, dat ervaarde ik daar niet. Dat kan ook hebben gelegen aan mijn ‘functie’. Wel heb ik veel geleerd daar van mijn begeleiders. Die ben ik dan ook dankbaar. De kans dat ik uiteindelijk bij TOPP aan de slag zou gaan was groot. Met name omdat ondernemen in een dynamische omgeving mijn ding is, geen dag is hetzelfde en rust is er weinig. Ik ben klaar om een goed team neer te zetten, waarin we keihard werken en klanten blij maken. Maar bovenal vind ik het belangrijk te genieten van de dagen en het onderling gezellig houden. Die balans is naar mijn mening erg belangrijk.”

Kansen zien

Met zijn vader als mentor stond de jonge Jeffrey al gauw zijn mannetje in de wereld van de hygiëne. “Mijn vader heeft mij echt heel erg veel geleerd. Hij liet mij de leuke, maar ook de minder leuke dingen zien. Zo heb ik al heel vroeg een band met de zaak gekregen. Het goed in de markt zetten van het merk TOPP is echt wel mijn ding. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden.”
En juist die zoektocht zorgt ervoor dat ook TOPP ‘next level’ gaat, al is zijn vader soms wat terughoudend. “Als jonge ondernemer die net afgestudeerd is, moet je je toch maar bewijzen. Ik besef maar al te goed dat je er met alleen maar ideeën niet komt. Bij de uitvoering ligt de uitdaging. Maar het is echt een mijlpaal als het lukt. Zo heb ik samen met Bart (van Huet, TOPP-ondernemer Midden-Oost Nederland, red.) het klantenportaal op poten gezet. Zo kunnen we het de klanten makkelijker maken. Maar ook zijn we bezig met e-mailmarketing en het opstellen van een salesfunnell. Ik kan er nog weinig over kwijt, maar ‘something big is coming’. Naar verwachting mag ik hier rond augustus meer over zeggen. Dat wordt misschien wel de grootste mijlpaal tot nu toe, iets waar ik héél trots op ga zijn!”

Samenwerken

Wie denkt dat de hoge hoed van Jeffrey inmiddels leeg is, heeft het mis. “In de toekomst zou ik nog wel een keer een webshop willen, maar dat vergt een heel andere orderstructuur en is daardoor niet eenvoudig om op poten te zetten. Ook TOPP-handcrème zou in de toekomst een aanvulling van onze productlijn kunnen zijn. Zeker in deze periode waarin mensen steeds vaker hun handen wassen is de vraag hiernaar aan het stijgen. Hoe kan je blijven inspelen op de vraag vanuit de markt? Dat blijft spelen. Niet alleen bij mijzelf, maar ook binnen ons team. Uiteindelijk doen we het allemaal samen en juist die betrokkenheid maakt het mooi.”

Benieuwd wat Jeffrey en zijn team voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact op via  0614261195 of stuur een mail naar jeffrey@topp.nl.