1 mrt 2019

Het nationaal toiletonderzoek 2018

Meer dan de helft van de toiletten toch nog onhygiënisch.

Het nationaal toiletonderzoek is een jaarlijkse hygiënetest van openbare dames- en herentoiletten. Het onderzoek wordt gehouden in de sectoren zorg, horeca, warenhuizen en openbare gebouwen.

In totaal zijn 150 openbare toiletten onaangekondigd onderzocht.

Resultaten

Van de 150 openbare toiletten die in 2018 onderzocht zijn, was 41% schoon, een stijging van 2% ten opzichte van 2017. In de test van 2013 was slechts 29% schoon. Er is dus een behoorlijke stijging geweest in de afgelopen 5 jaar.

Verdeeld tussen de sectoren kwam de horeca sector het beste uit de test met 49% schone toiletten. In de gezondheidszorg werd 42% van de openbare toiletten als schoon beoordeeld en als derde de openbare gebouwen met 36%. De warenhuizen, tuincentra en bouwmarkten sluiten de rij met een beoordeling van 29%.

Hoe is deze stijging tot stand gekomen en wat kan er beter?

De doorbraak van contactloze kranen is de belangrijkste factor van de verbetering. Vooral in de horeca wordt geïnvesteerd in deze kranen, in 14% van de horeca-toiletten was een contactloze kraan aanwezig. In de gezondheidszorg was dit maar 3%, een duidelijk verschil.

Wat absoluut zou moeten verbeteren is het reinigen van de toiletzitting – de bril. Dit is het meest bevuilde contactvlak. Daarna volgen de knop van de kraan en de spoelknop van het toilet. Het minst vuile onderdeel waren de deurklinken.

De hygiëne is de laatste jaren dus verbeterd, maar toch is de Nederlander nog lang niet overal verzekerd van een schoon toilet.

Wat kan TOPP doen om de toilethygiëne te verbeteren?


Het antwoord is simpel: Dieptereiniging. Wij van TOPP zijn gespecialiseerd in het uitvoeren van dieptereiniging in sanitaire ruimtes. Na zo’n efficiënte dieptereiniging van de gehele sanitaire ruimte, inclusief wanden, vloeren, toiletpotten, wastafels en urinoirs ziet deze er weer uit als nieuw! Dit zorgt absoluut voor een gezonder en prettiger werk- en leefklimaat voor je werknemers, bezoekers en patiënten.

 

Bron: Nationaal toiletonderzoek 2018, door Service Management 

Terug naar overzicht